Vad gör vi på jobbet egentligen?
Min chef läste upp något för oss på ett personalmöte för ett tag sedan. Det var en artikel som en Lotte Jönsson hade skrivit. Den är så bra och tänkvärd. Därför tänkte jag dela med mig den till er så ni får följa med på en liten resa som förskolelärare!
"Vad gör vi på jobbet egentligen?
Häromdagen fick jag ett litet "gnälligt" mejl från en kompis som plötsligt kom på att han satt och gjorde en massa "idiotiskt" pappersarbete" som ingen annan någonsin kom att läsa. Han frågade om alla yrken har motsvarande baksidor.
Såhär löd mitt svar till honom:
"Ett ögonblick trodde jag att du bytt jobb till en förskola. Här sysslar vi inte heller bara med det vi borde syssla med. Här är det diskussioner om värdegrunder, styrdokument, verksamhetsberättelser, kvalitetsredovisningar, verksamhetsplaner och dokumentationer som ibland får oss att tappa luften.
Om vi nu skulle få en stund över så ska vi helst hinna gå på möte med moppgruppen, hälsolaget, allergigruppen, krisgruppen och datagruppen. Vi ska gå på samverkansmöte, fackmöte, föräldrarådet, arbetsplatsmöte och skyddsombudsmöte. Plus att vi varje termin ska ha föräldramöte, utvecklingsamtal, medarbetarsamtal, pysselkväll och trivselkvällar. Det ska vara luciakväll, trädgårdskväll, julfest och personalens årliga kommunfest.
Har man sen "tur" och har "rätt" ansvarsbarn så ska man gå på möten med psykolog, specialpedagog, talpedagog och logoped, Krumeluren och BUP. Möten med prästen, tolken och byggmöte med hyresvärden tillhör också sånt som återkommer då och då. Man bör hinna skapa sig en genuin kontakt på BVC och med människorna uppe på "soc" och helst ska man också vara en aning insatt i Attention och Active Parenting. Förrutom detta ska vi ha arbetsplatsmöte, veckoplanering, enskild planering, barnkonferenser, tvärgruppsmöten och tre barnfria planeringsdagar per läsår.
Vi ska gå på kurser, föreläsningar och förkovra oss i facklitteratur och vår facktidning. Vi ska helst läsa vår mejl varje dag. Vill vi ha lön för vårt arbete ska vi fylla i lönerapporteringen i ps-självservice plus på kontrollpappret som hänger på kontoret.
När detta är gjort ska vi sätta oss ner och ta upp ett barn i knäet och gosa lite i lugn och ro så vi skapar trygghet, närhet, tillit och samhörighet. Vi ska stimulera barnets nyfikenhet och upptäckarglädje. Visa dem siffror och bokstäver. Lära dem vett och etikett. Det ska tränas grovmotorik, åla, krypa, hoppa, springa. Barnen ska träna upp sin empatiförmåga, lära sig kunna säga förlåt och var så god. Finmotoriken, penngrepp, huvudfoting, pussla och få vara med om att baka en liten kaka. Vi ska hinna låta barnen få använda play-doo, smålego, tågbanan och vara i dockvrån. Det är konstruktionslekar, socialt samspel och självständighetsträning. Bordsskick, personlig hygien, hänsyn och potträning. Sen måste vi hinna med temaredovisningar, utfärder, studiebesök hos polis och brandkår och förskolans dag.
Vi förbereder inför skolstarten genom att lära barnen vänta på sin tur, räcka upp handen, lyssna när någon pratar, hålla reda på sina saker och kunna stoppa handduken i gymnastikpåsen och se till att båda strumporna kommer med hem. Barnen får gärna kunna skriva sitt namn, räkneramsan både framlänges och baklänges. Vi ska fånga deras intresse för begreppsbildning, ge dem ordbilder och klippa efter en linje. Mattebegrepp med mer eller mindre, stor och liten, lätt eller tung, först eller sist och förstå: nu, sen, igår och imorgon.
Och bara så att vi inte missar något så ska det fyllas i TRAS-schema, observationsdokument, liksom matteförståelsen som ska bockas av, sociala och emotionella observationer och vi ska ha järnkoll på den motoriska utvecklingen. Vi fyller i individuella utvecklingsplaner och uppföljningar.
Vi måste följa läroplanen och har anmälningsplikt och tystnadsplikt. Vi ska gärna göra en samhällsinsatts för elever från SFI, mellanstadieelever, praoelever från högstadiet, lärarkandidater och praktikanter som kommer ifrån arbetsförmedlingen eller försäkringskassan. Är det konstigt att man känner sig sliten ibland?"
Fast det kommer en hel del guldkorn också. Idag, som så ofta annars, satt vi och pratade om vad "våra mammor och pappor" jobbar med och lille "Kalle" frågade då mig, vad jag gjorde på mitt jobb. När jag svarade att detta är mitt jobb skrattade han bara och sa: "Nää Lotte. Detta är ju dagis."
Hans pappa säljer tv-apparater och hans mamma säljer ärtor och Lotte går bara på dagis och dräller hela dagarna. Somliga har det bra (skrattar gott!) och vet ni? Jag är glad att jag har det så bra. För visst har man världens härligaste jobb när man jobbar med barn."
Jag håller med Lotte, jag som med så många andra har världens absolut härligaste och underbaraste jobb! Det är inte alla som har det så bra att de går till jobbet med ett leende varenda (nåja, åtminstonde 9 av 10 dagar) morgon!
Och vet ni? Nu ska jag borsta tanden och bege mig till alla mina fina kollegor och småtroll!
Have a nice day!
"Vad gör vi på jobbet egentligen?
Häromdagen fick jag ett litet "gnälligt" mejl från en kompis som plötsligt kom på att han satt och gjorde en massa "idiotiskt" pappersarbete" som ingen annan någonsin kom att läsa. Han frågade om alla yrken har motsvarande baksidor.
Såhär löd mitt svar till honom:
"Ett ögonblick trodde jag att du bytt jobb till en förskola. Här sysslar vi inte heller bara med det vi borde syssla med. Här är det diskussioner om värdegrunder, styrdokument, verksamhetsberättelser, kvalitetsredovisningar, verksamhetsplaner och dokumentationer som ibland får oss att tappa luften.
Om vi nu skulle få en stund över så ska vi helst hinna gå på möte med moppgruppen, hälsolaget, allergigruppen, krisgruppen och datagruppen. Vi ska gå på samverkansmöte, fackmöte, föräldrarådet, arbetsplatsmöte och skyddsombudsmöte. Plus att vi varje termin ska ha föräldramöte, utvecklingsamtal, medarbetarsamtal, pysselkväll och trivselkvällar. Det ska vara luciakväll, trädgårdskväll, julfest och personalens årliga kommunfest.
Har man sen "tur" och har "rätt" ansvarsbarn så ska man gå på möten med psykolog, specialpedagog, talpedagog och logoped, Krumeluren och BUP. Möten med prästen, tolken och byggmöte med hyresvärden tillhör också sånt som återkommer då och då. Man bör hinna skapa sig en genuin kontakt på BVC och med människorna uppe på "soc" och helst ska man också vara en aning insatt i Attention och Active Parenting. Förrutom detta ska vi ha arbetsplatsmöte, veckoplanering, enskild planering, barnkonferenser, tvärgruppsmöten och tre barnfria planeringsdagar per läsår.
Vi ska gå på kurser, föreläsningar och förkovra oss i facklitteratur och vår facktidning. Vi ska helst läsa vår mejl varje dag. Vill vi ha lön för vårt arbete ska vi fylla i lönerapporteringen i ps-självservice plus på kontrollpappret som hänger på kontoret.
När detta är gjort ska vi sätta oss ner och ta upp ett barn i knäet och gosa lite i lugn och ro så vi skapar trygghet, närhet, tillit och samhörighet. Vi ska stimulera barnets nyfikenhet och upptäckarglädje. Visa dem siffror och bokstäver. Lära dem vett och etikett. Det ska tränas grovmotorik, åla, krypa, hoppa, springa. Barnen ska träna upp sin empatiförmåga, lära sig kunna säga förlåt och var så god. Finmotoriken, penngrepp, huvudfoting, pussla och få vara med om att baka en liten kaka. Vi ska hinna låta barnen få använda play-doo, smålego, tågbanan och vara i dockvrån. Det är konstruktionslekar, socialt samspel och självständighetsträning. Bordsskick, personlig hygien, hänsyn och potträning. Sen måste vi hinna med temaredovisningar, utfärder, studiebesök hos polis och brandkår och förskolans dag.
Vi förbereder inför skolstarten genom att lära barnen vänta på sin tur, räcka upp handen, lyssna när någon pratar, hålla reda på sina saker och kunna stoppa handduken i gymnastikpåsen och se till att båda strumporna kommer med hem. Barnen får gärna kunna skriva sitt namn, räkneramsan både framlänges och baklänges. Vi ska fånga deras intresse för begreppsbildning, ge dem ordbilder och klippa efter en linje. Mattebegrepp med mer eller mindre, stor och liten, lätt eller tung, först eller sist och förstå: nu, sen, igår och imorgon.
Och bara så att vi inte missar något så ska det fyllas i TRAS-schema, observationsdokument, liksom matteförståelsen som ska bockas av, sociala och emotionella observationer och vi ska ha järnkoll på den motoriska utvecklingen. Vi fyller i individuella utvecklingsplaner och uppföljningar.
Vi måste följa läroplanen och har anmälningsplikt och tystnadsplikt. Vi ska gärna göra en samhällsinsatts för elever från SFI, mellanstadieelever, praoelever från högstadiet, lärarkandidater och praktikanter som kommer ifrån arbetsförmedlingen eller försäkringskassan. Är det konstigt att man känner sig sliten ibland?"
Fast det kommer en hel del guldkorn också. Idag, som så ofta annars, satt vi och pratade om vad "våra mammor och pappor" jobbar med och lille "Kalle" frågade då mig, vad jag gjorde på mitt jobb. När jag svarade att detta är mitt jobb skrattade han bara och sa: "Nää Lotte. Detta är ju dagis."
Hans pappa säljer tv-apparater och hans mamma säljer ärtor och Lotte går bara på dagis och dräller hela dagarna. Somliga har det bra (skrattar gott!) och vet ni? Jag är glad att jag har det så bra. För visst har man världens härligaste jobb när man jobbar med barn."
Jag håller med Lotte, jag som med så många andra har världens absolut härligaste och underbaraste jobb! Det är inte alla som har det så bra att de går till jobbet med ett leende varenda (nåja, åtminstonde 9 av 10 dagar) morgon!
Och vet ni? Nu ska jag borsta tanden och bege mig till alla mina fina kollegor och småtroll!
Have a nice day!
Kommentarer
Postat av: Rebecca
Ja, den där är bra. den hänvisade jag till förr också, efter den publicerats i tidningen Förskola
Trackback